Kokonaisella kahden päivän läpiajolla ei paljon huomioita ehtinyt kertyä, mutta jotain sentään.
Autoilukulttuuri on itseasiassa
aika kiva Saksassa. Vaikka autobaanalla saa ajaa miljoonaa, ei se silti
tuntunut mitenkään erityisen vaaralliselta. Toki joukkoon mahtuu aina
typeryksiä, mutta noin yleisesti oma vaikutelmani saksalaisesta
liikennekulttuurista on se, että siellä otetaan myös muut tienkäyttäjät
huomioon. Annetaan tilaa, ei poukkoilla ruuhkassa kaistalta toiselle, kaistan
loppuessa vetoketjuperiaatteella liitytään käytössä olevalle kaistalle silloin
kun on ruuhkaa, nämä nyt ainakin. Mutta samoin kuin kotomaassa, isommasta
autosta on aina päästävä ohi, vaikka sen isomman auton perässä olisi
kilometreittäin tyhjään ajokaistaa.
Rekkojakin on muuten ihan
järjetön määrä liikenteessä. Siis ihan järjetön määrä. Paitsi sunnuntaisin,
jolloin ne ei saa olla liikenteessä. Tiet on pääsääntöisesti ihan hyvässä
kunnossa ja niillä on kiva ajaa. Opasteet on ymmärrettäviä, mutta katujen nimet
kun saisi vielä sen verran isolla, että näkee ennen kuin ajaa ohi. Olisi kiva.
Englannilla pärjää. Ne jotka ei
sitä kieltä puhu kommunikoivat elekielellä ja se onnistuu oikein mainiosti.
Muutenkin tuntuvat saksalaiset olevan oikein kohteliaita, paitsi turisteina
Tanskassa, mutta se on eri juttu.
Yövyimme siis vain yhden yön ja
senkin puskassa, joten siitä ei varsinaisesti ole mitään kerrottavaa. Ehkä
palaamme aiheeseen myöhemmin jos ja kun palaamme Saksaan.
Oma muistikuva myös on, että niitä rekkoja on ihan järjetön määrä 😊. Mutta mitään "haittaa" niistä ei ole kun ajavat omaa kaistaansa.
VastaaPoistaJuu ei, haittaa ei rahtareista ollut ollenkaan, ja muutenkin ajaminen Saksassa oli aika mutkatonta. Kun vaan muisti autobaanalla, että ne saattaa tulla takaa ohi aika kovaakin, että ihan joka väliin ei kannata itseään tuupata.
VastaaPoista