Tunnisteet

tiistai 24. lokakuuta 2023

Auton korjausta ja kaupunkikierroksia

16. ja 17.10.2023

Olipa omituista nukkua sängyssä. Huoneessa, joka on talossa, jossa ei ole pyöriä. Mutta ihan hyvin nukutti kuitenkin.

Ensimmäinen tehtävä aamupalan jälkeen oli ajaa auto korjaamolle (5km). Matkaan meni puolituntia, kun osuttiin juuri koululaisten ruuhkaan. Korjaamolla olivat ystävällisiä, laittoivat auton sähköön, ettei jääkaapin antimet mätäne ja varmistivat, että pääsemme takaisin majapaikkaan. Olisimme, kuten ajattelinkin, saaneet myös yöpyä korjaamon pihalla autossa. Viiden kilsan reipas aamulenkki oli ihan mukava, paikoitellen pyöräkaistaa kävellen, kun jalkakäytävä puuttui.

Hetken palauttelu hotellilla ja sitten lähdimme tutustumaan Gentin keskustaan. Tarjolla on muuten myös citycard, kohtuulliseen 38€/48h hintaan. Kortilla saa ajella ratikalla niin paljon, kun sielu sietää, vuokrata pyörän päiväksi, pääsee kerran kaikkiin tarpeellisiin museoihin ja vaihtuviin taidenäyttelyihin sekä kerran tunnin kestävälle veneajelulle kanaaleita pitkin. Suosittelen tätä lämpimästi, vaikka emme sitä itse ottaneetkaan käyttöön. Syynä se, että ei jaksanut mennä museoihin. Harkitsin sitä kuitenkin hetken ja pidän hintaa näillä eduille vähintäänkin kohtuullisena (kun jo yksistään linnaan sisään pääsy maksoi 13€).

Me nyt kuitenkin otimme omatoimisen kävelyretken. Matka vei keskuspuiston lävitse ja miten valtavan hieno puisto se olikaan! En tietenkään muistanut ottaa yhtään valokuvaa, mutta verkkokalvoille tallentui sitäkin hienompia puita ja rakennelmia. Joen vartta kävelimme kohti keskustaa ja linnaa ja ihasteltavaa riitti silläkin taipaleella. Gentin alueella on ollut asutusta jo ilmeisesti pronssikaudella ja kaupungin historia katsotaan alkaneeksi 500-luvulla kun ensimmäiset luostarit alueelle perustettiin. Gent oli myös 1000-1200- luvuilla Euroopan toiseksi suurin kaupunki Pariisin jälkeen. Katukuvassa on siis historian havinaa. Gent on myös yliopistokaupunki, joten se tuo turistien lisäksi oman vilinänsä katukuvaan.

Takaisin hotellille palasimme vielä kasvitieteellisen puutarhan kautta. Hotellimme sijaitsee muuten, ainakin hotellin respan mukaan, ns. paremmalla alueella. Tarkoittaen sitä, että talot ovat enimmäkseen art deco- tyylisuunnan mukaisia ja näin ollen myös vähän isommalla rahalla ostettavissa. Vaan hienohan tuo on tuo hotellirakennuskin. (Hauskasti kuitenkin hotelli ei ollut hinnaltaan kalliimmasta päästä.) Jälleen mistään mitään tietämättä, voin kuitenkin todeta, että hienoja ovat rakennukset ihan tässä naapurissa ja muutenkin Gentissä.

Jälleen hyvin vuoteessa nukutun yön jälkeen, oli tarkoitus käydä kävelyllä läheisessä puistossa, mutta jäimmekin hotellihuoneeseen selvittämään, mihin matkamme seuraavaksi meidät veisi. Ranska on edessä lopulta kuitenkin, mutta kiertäisimmekö vielä kuitenkin Saksan ja Luxemburgin kautta? Säiden puolesta asia näyttäisi olevan se ja sama, sadetta on luvassa kaikkialle mistä keksin katsoa.

Auton korjaus oli kuin olikin nopsa homma ja soittelivat korjaamolta jo puolilta päiväin, että valmista on. Päätimme hakea auton samoin tein hotellin pihaan, eipähän tarvitsisi sitten seuraavana päivänä aamulla aikaisin lähteä kävelemään korjaamolle ja ruuhkassa ajella takaisin hakemaan tavaroita. Sitä paitsi päivä on aurinkoinen ja huomenna saattaa jo sataa. Uusi hana oli vaihdettu, homma meni takuun piikkiin eikä maksanut meille siis muuta kuin hotellin ja muutamat roinat, jotka kaupasta piti tietenkin ostella. Erittäin tärkeänä osana pehmolelu, josta ehkä näette kuvan joskus jossain.

Rauhallisen päivän päätteeksi kävimme viereisessä italialaisessa ravintolassa syömässä. Sole d’Italia oli kovasti kehuttu ja ei tuottanut pettymystä. Paikka oli tiistai-iltanakin täynnä ja hommaa pyöritti kokki sekä yksi tarjoilija. Ja hyvin se tuntui pyörivän. Yhteistä kieltä meillä ei ollut, mutta italialaisethan ovat tottuneet käsimerkkeihin. Jälleen arvostettu ja harvinainen suositusmerkkini tällä ravintolalle.