Ranskassahan puhutaan ranskaa ja sitä olisi varmaan pitänyt joskus viitsiä vähän opetella (ei sillä, aionkin, mutta ensisijalla on espanja). Englantia aika heikosti puhuttiin missään niissä paikoissa, joissa me pysähdyimme, mutta perusfraasit ja käsimerkit toimii kaikkialla.
Autoiluun Ranskassa liittyy
muutamia kummallisuuksia: jos on yli 3,5 tonninen auto tarvitaan molempiin
kylkiin ja taakse tarrat, joissa varoitetaan kuolleista kulmista (tähän on
muitakin ohjeita, mutta nämä koski meitä). Lisäksi Ranskan monissa kaupungeissa
on käytössä ympäristövyöhykkeet, joille ajamista tietynikäisillä ja tiettyjä
polttoaineita käyttäviltä autoilta voidaan rajoittaa, mikäli ilmanlaatu menee
oikeen sankaksi. Tätä varten jokaisen on rekisteröidyttävä Ranskan valtion
johonkin järjestelmään ja ostettava autoonsa ympäristötarra, joka kertoo, mihin
luokkaan auto kuuluu. Tarroja (molempia) voi tilata näppärästi kotiinsa ennen
reissuun lähtöä. Me ei tilattu. Ympäristötarrasta muodostuikin meille mielenkiintoinen
haaste. Ajettiin meinaan Ranskan läpi ilman sitä pirun tarraa. Internetissä
kerrotaan, että niitä voi ostaa rajalla huoltoasemilta ja joistakin
autokorjaamoista ja automyyntiliikkeistä. Käytiin kyselemässä muutamasta, ja
ilmeisesti ranskalaisillekin tuli yllätyksenä, että niitä myydään jossain
muuallakin kuin netissä (katsastusasemalta olisi ehkä voinut saada, ei löydetty
sellaista). Yksi huoltomies tiesi meillä kääntäjän avulla kertoa, että voisi
ehkä riittää, jos vaan rekisteröidytään ja tilataan tarra sitten sinne, minne
ollaankin menossa. Hyvä idea, mutta kun ei tiedetä mihin ollaan menossa, niin
ajettiin sitten ilman tarraa ympäristövyöhykkeet kiertäen helevetin kyytiä pois
maasta (no ei vaan, sateita me karkuun mentiin).
Liikennekulttuuri Ranskassa on
yhtä ärsyttävää kuin Suomessakin; kukaan ei tiedä mihin on menossa, arvotaan
eikä ajeta ja jos ajetaan, niin ajetaan miten sattuu, ”minä itte
sianpaskamättäällä”- periaatteella. Vaan siihenhän suomalainen on tottunut, että
ei mitään uutta siinäkään. Vinkkinä kotimaahan; tiettävästi ajatuksia ei kyetä
vielä lukemaan, käytä siis ajoneuvossasi olevia merkkivaloja aikeidesi
tiedottamiseksi muille. Se, minkä ranskalaiset taitaa paremmin, on
hätävilkkujen käyttö. Niitä käytetään järkevästi varoittamaan takana tulevia
siitä, että jotain on meneillään. Tämä tietysti osataan myös muissakin maissa,
joissa olemme ajaneet. (Tai R on ajanut, mä seuraan sivusta ja kuuntelen
kiroilua. Enkä valita, mukavahan se on istua ja maisemia katella. Jos ajaisin, olisin tietysti täydellinen kuljettaja.)
Ranskassa on paljon maatiloja,
joihin saa karavaanarit ja muuta vastaavat mennä yöpymään ilmaiseksi.
Ajatuksena lienee, että ostavat sitten tilan myymälästä tuotteita. Ja näin
varmasti paljon tapahtuukin ja niin teimme mekin silloin, kun ostettavaa
löytyi. Kiva systeemi ja jos haluaa sniiduilla, ei Ranskassa(kaan) tarvitse
yöpymisestä paljon maksella, me maksettiin 0€ (no okei, 27,70 jos ostetut
tuotteet lasketaan).
Muutenhan meillä jäi näkemättä
vaikka ja mitä. Että eiköhän se ole tultava takaisin Ranskaan jossain kohtaa
kuitenkin. Vaikka ensi vuonna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti