1.11.2023
Se on marraskuu ja lähdön aika.
Tällä kertaa takaisin Ranskaan. Ei siksi, että jotenkin tykättäisiin erityisen
paljon Ranskasta (ei tykätä, en osaa sanoa miksi), mutta koska olemme sopineet
treffit Cannesiin seuraavan viikon tiistaiksi, niin johan se on aika alkaa
valua siihen suuntaan.
Päivässä ei sinänsä ole mitään
ihmeellistä kerrottavaa. Paitsi että oli pyhäpäivä. Jossain päin maailmaa
kaikkia pyhiä ei olekaan siirretty viikonloppuun, vaan ne ovat siinä kohtaa
viikkoa, kun kalenteri kunakin vuonna jonkin tietyn päivän päättää pätkäyttää.
Tiedoksi siis, että 1.11. on ainakin Espanjassa pyhäinpäivä ja nyt se sattui
olemaan keskiviikko. Varsinaisesti tälläkään ei ollut mitään merkitystä meille,
koska mihinkään kauppaan tahi muuhun rahaa tavaraan tai palveluksiin vaihtavaan
asiointiin ei ollut tarvetta.
Ranskaan tuloa ei oikeastaan
muusta huomannut, kuin siitä, että autoilijat eivät taas osanneet ajaa
ollenkaan niin, että huomioisivat muutkin tienkäyttäjät. Ja tietysti
liikenneympyröiden määrä kasvoi eksponentiaalisesti verrattuna vaikka, ihan
mihin tahansa muuhun maahan.
Koska tarkoituksena oli ajaa
Cannesiin silleen sopivan rauhallisesti, katsoimme ensimmäisen yöpaikan eräältä
rantakaistaleelta. Kyseessä oli matkaparkki ja hintaa oli 8€/24h. Alkuun
suunnittelemamme kahden yön pysähdys muuttui kolmeksi yöksi ja harmitteluksi
siitä, että meille ei ole kahta hupiakkua. Aurinkohan ei meille Ranskassa
koskaan tunnu paistavan ja kun paneeli katolla ei lataa akkua, niin jo toisen
päivän iltana piti tehdä, kuten kunnon rekkakuskit tekee ja käyttää autoa
parikymmentä minuuttia tyhjäkäynnillä, että saatiin akkuihin vähän virtaa.
Oltaisiin toki voitu huvikseen ajalle vaikka johonkin, mutta kun ei millään
viititty pakata kaikkia kamoja moisen huviajelun vuoksi.
Retkeilyautolla (ja myös
matkailuautollakin) lähteminen ei ole ihan niin simppeliä, kuin haluaisi
ajatella. Kuten sanottua, meillä menee aamutoimiin noin puolestatoista tunnista
kahteen tuntiin. Tähän sisältyy se kaikki säätäminen, mitä tarvitaan, että autolla
voi lähteä liikkumaan. Penkit pitää tietysti kääntää ajosuuntaan ja
”keittiönpöytä” siirtää niin, ettei se osu kuskin penkkiin mutta ei myöskään
tärise koko ajan. Sille on siis tarkka kohta, mihin se laitetaan.
Talouspaperiteline pitää nostaa lattialle, ettei se lennä kuskin niskaan
jarrutuksessa (varmaan tähän olisi toinenkin ratkaisu, mutta en halua
sellaista). Vessan oven väliin laitetaan vaahtomuovipala, muuten ovesta lähtee
ärsyttävä nakutus ajaessa. Hellan levyjen ritilät nostetaan puolimilliä irti
tasostaan, muuten ne rämisee koko ajan. Kaikki tarvittava siirretään käden
ulottuville, mistä ne on leiriydyttäessä siirretty mahdollisten murtautujien
käden ulottumattomiin. Tarkistetaan, että jääkaapissa tavarat on tiukasti kylki
kyljessä, muuten ne rämisee. Tätä ennen on tietysti pedattu pedit, suljettu
kaikki laatikot ja kaapit kunnolla ja viikattu ikkunoiden verhot talteen, tai
laskettu ne alas. Lopuksi lakaistaan hiekat eteisen matolta ja sen jälkeen
vielä kerran kävellään hiekkaisilla kengillä sulkemaan kattoluukku, joka
unohtui auki ja ottamaan camping-mode pois järjestelmästä.
Tästä kaikesta tulee nopeesti rutiini. Ja asiaa helpottaa, kun tavarat menee heti käytön jälkeen takaisin niille varatuille paikoille (käsittämätön konsepti minulle, mutta ehkä siihenkin tottuu). Yksikin asia väärässä paikassa, ja sekamelskakaaos on valmis. Tunnustan, että minä olen se joka tätä kaaosta tässä autossa aiheuttaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti