Tunnisteet

Meren rannalle

14.12.2023

Nazaré - Sáo Pedro da Cadeira 113km

Parkkipaikalla hyvin nukutun yön jälkeen lähdimme ajamaan jälleen kohti etelää. Ensin ajoimme tosin taas autopesuun, sillä nyt löytyi paikka jossa pääsi pesemään myös katon. Tulee sitten auringonsäteet kunnolla paneeliin ja lataa sitä. Pesupaikka oli muutenkin kunnollinen, siellä oli imurit ja myös pyykinpesumahdollisuus, joten vastaavilla asemillahan sitä hoitaisi siivouspäivän kerralla kuntoon. Koitetaan muistaa seuraavalla kerralla varata tähän aikaa.

Matkallemme osui myös Peniche, joka on niemennokka, täyteen rakennettu sellainen ja ilmeisesti myös hyvien aaltojen vuoksi surffareiden suosiossa. Ajoimme ihan päähän asti, majakalle ja menimme ihmettelemään sen ympäristöä. Rantakallioihin oli tehty rappuset, joista pääsi vähän alemmaksi kielekkeelle kuuntelemaan aaltojen pauhua ja bongaamaan delfiinejä. Kovin lähelle nuo hyppijät eivät tulleet, mutta riittävän kuitenkin, että saimme lajitunnistuksen tehtyä. Vähän meinasi kuitenkin korkeanpaikan kammo vaivata kivillä keikkuessa, hurjasti myllertävään Atlantiin kun ei huvittaisi tippua.

Aikamme kallioilla ihmeteltyämme jatkoimme matkaa vielä tunnin päässä häämöttävään kohteeseen. Tarkoitus oli mennä karavaaniparkkiin rannalle, sellainen kun kerran oli tarjolla. Ilman karttaa sinne ei kyllä isompi karavaani löydä, sillä niin mutkaisen ja kapean tien päässä se oli, mutta kun on kartta ja ohjeet, niin hyvin löydettiin perille. Tilaakin oli oikein hyvin ja ranta ihan vieressä. Aallot kuuluivat autoon asti ja niiden pauhuun sitä on kiva nukahtaa. Tosin ensin kävimme katsomassa aaltoja ja kävelimme rakennetun laiturin toiseen päähän missä oli oikein kivan oloinen hotellin ravintola. Tuulesta huolimatta terassilla tarkeni nauttia olusen. Ja kun tie takaisin autolle oli laudoilla päällystetty, ei eksymisen vaaraa ollut pimeässäkään.

Seuraavana aamuna kävimme toki vielä rannalla kävelemässä. Tuossahan on tosiaan Sizandro joki, joka laskee Atlantin valtamereen tässä kohdalla. Täytyihän sekin ihme siis käydä katsomassa, kun joen matka päättyy ja se sulautuu alati liikkeessä olevaan valtamereen. Sinne se meni.